Skolebørn skal møde til tiden – og det er forældrenes ansvar

Af Amalie Lyhne 17

Jeg har boet på Østerbro i mange år. Der griner man indforstået af begrebet ”Østerbro-tid”, som er et udbredt fænomen i denne privilegerede ghetto af velbeslåede akademikere: Man parkerer Nihola’en foran børnehaven kl. 9.40, selvom der egentlig er en regel om, at ungerne skal afleveres senest 9.30, så pædagogerne kan holde morgensamling i god ro og orden og komme i gang med dagens aktiviteter. Men hvad fanden, tænker man på Østerbro – der er da ingen grund til at stresse sådan. Vi tror på rummelighed, afslappethed og tid til kærlighed og knus. Vi vil ikke ligge under for sådan en tidsfascisme.

Respekt for pædagogernes arbejde? At lære børnene blot et mindstemål af disciplin? Njah, det tænker man ikke så meget over på Østerbro.

I dag bor jeg et andet sted, men det er nu stadig en ghetto af privilegerede akademikere. Og på min søns skole gentager Østerbro-tiden sig: Selvom mødetiden er kl. 8.00, kommer folk daskende med deres børn fem, ti og femten minutter efter klokken har ringet. (Det er et af de små klassetrin, hvor børnene bliver afleveret af forældrene – noget, man egentlig også godt kunne sætte spørgsmålstegn ved.)

Konsekvenser er der tilsyneladende ingen af.

Og så alligevel: Forleden fortalte en anden forælder mig om en klasse på samme skole, hvor læreren var blevet så træt af den manglende respekt for mødetiden, at hun havde indført en noget kontroversiel ordning: Hun låser simpelthen døren kl. 8.00, og hvis mor så står der kl. 8.03 med lille Elvira Constance i hånden, så skal hun gå ned på biblioteket og blive dér sammen med sit barn, indtil næste undervisningstime begynder kl. 8.45.

Jeg synes, det er genialt! For ikke alene løser det lærerens problem med uro og indhug i undervisningstiden; der er også en helt tydelig konsekvens af at komme for sent – ikke bare for barnet, men også for forælderen. Og i de små klasser er det jo altså forælderens ansvar, hvis barnet kommer for sent.

Jeg har diskuteret ordningen med flere, jeg kender, og mange reagerer med forargelse. For det kan jo så betyde, at forælderen kommer for sent på arbejde, og det er da virkelig ikke i orden?!

Men hvorfor egentlig ikke? Hvorfor er det vigtigere for voksne at komme på arbejde til tiden end for børn at komme i skole til tiden? Hvad er det, man lærer børnene, når de oplever, at det faktisk ikke er særlig vigtigt, at de overholder mødetiden?

Nu kan man naturligvis forestille sig andre typer af konsekvens end en låst dør. Men hvis der slet ingen konsekvenser er af at komme for sent, så fremmer vi en usund og doven kultur, hvor børn ikke lærer at indgå i et fællesskab på en respektfuldt måde, at gøre sig umage og hanke op i sig selv.

Folkeskolen nyder i forvejen alt for lidt respekt. Eleverne har svært ved at lære det, de skal, når der er uro, larm og manglende disciplin. Det er der ingen enkle løsninger på, men et sted at starte er måske at gøre noget ved mødetiden?

17 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    Da jeg gik i skole og kom for sent, fik man et drag over nakken, men det jo også den forfærdelige gamle sorte skole, der til gengæld lærte én disciplin og arbejde målrettet på at oparbejde den velfærdsstat, andre slapsvanse nu gør alt for at nedbryde – var mit slid virkelig total forgæves? 🙁

  2. Af Jan Johansen

    -

    Selvfølgelig skal skolebørn møde til tiden, og gør de ikke det, er det forældrenes ansvar. Sådan! Og så den med konsekvens: Selvfølgelig må der følge en eller anden form for konsekvens, hvis ikke forældrene kan leve op til deres ansvar. Kun derved er der håb om, at børnene kan tage over, når man må forvente, at de selv kan tage ansvar.

  3. Af Arne Hornborg

    -

    Den helt rigtige handling af læreren.
    Det er det rene sjusk og ligegyldighed ikke at passe sine (og dermed andres) mødetider.
    Arne Hornborg
    Typograf/mediegrafiker, forfatter.

  4. Af Jakob Schmidt-Rasmusasen

    -

    Har du aldrig hørt om enlige forældre?

    Du kan åbenbart ikke forestille dig, at det ikke er alle børn, der er lige så priviligerede som du, dine kaffesøstre, og deres børn åbenbart er…

    Der er flere og flere børn i folkeskolealderen, der kun har én forældre, der ofte er taget på arbejde, før ungerne er sendt i skole, og det betyder, at hun – for den enlige forældre er jo oftest en kvinde – jo ikke forhindre, at ungerne bliver hjemme, hvis de trives dårligt i skolen…

    Mener du virkeligt, at lille Ali Jensen, eller lille Ulla Abdullah, der kom for sent ud af døren, fordi hans fattige, enlige mor for længst var taget på arbejde på den lokale kakkelbordsfabrik, skal låses ude, fordi han kom for sent?

  5. Af Jakob S. Rasmussen

    -

    “Hun låser simpelthen døren kl. 8.00…”

    Der er flere og flere børn i folkeskolealderen, der kun har én forældre, der ofte er taget på arbejde, før ungerne er sendt i skole, og det betyder, at hun – for den enlige forældre er jo oftest en kvinde – jo ikke forhindre, at ungerne bliver hjemme, hvis de trives dårligt i skolen…

    Mener du virkeligt, at lille Ali Jensen, eller lille Ulla Abdullah, der kom for sent ud af døren, fordi hans fattige, enlige mor for længst var taget på arbejde på den lokale kakkelbordsfabrik, skal låses ude, fordi han kom for sent?

  6. Af Helge Nørager

    -

    Så indfør dog flextid og mulighed for hjemmearbejde 🙂

  7. Af Lisbeth f Sørensen

    -

    Indlæg er stadig i filteret?

  8. Af Ole hansen

    -

    Hvad med at man ovenpå folkeskolens sociale-, moralske- og menneskelige deroute, hvad med at man i protest mod den skøre røde heldagsskole, hvad med at man viste sit mishag med den totalitære hjernevask af de små……… begyndte at hjemmeundervise dem på seks, syv og otte år? Det kunne ske ved at genskabe husmoderen og respekten for hende. De ryggesløse kommu nister vil jo helst udnytte, manipulere og formynderisk overvåge/ “retlede” børnene, familien og hjemmet. En tom påstand? Ikke nær så tom som mange tror, fordi deres viden om dansk familie- og børnepolitik siden 1968 kan ligge på et lille sted.

  9. Af Ole Wulff Rasmussen

    -

    Rigtigt godt indlæg, Amalie. Disciplin i folkeskolen handler jo netop også om forældrenes holdning, og lærerens ide med at låse døre burde kanoniseres.
    Men i et hjørne af min sorte sjæl tror jeg også, at i hvert fald nogle forældre vil lade lille Elvira Constance sidde alene på biblioteket, mens de selv haster videre til deres eget så vigtige arbejde. På mange kontor/akademiker-arbejdspladser holder man jo typisk en morgensamling ved 9 – 9.30-tiden med kaffe og blødt brød og udveksling af den seneste sladder – og hvem vil da gå glip af det?

  10. Af j nielsen

    -

    “På mange kontor/akademiker-arbejdspladser holder man jo typisk en morgensamling ved 9 – 9.30-tiden med kaffe og blødt brød og udveksling af den seneste sladder – og hvem vil da gå glip af det?”

    Det er en del af djøfiseringen, jf. Operation Morgenluft.

    Så svaret er: Stig Helmer, og ligesindede.

  11. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Selvfølgelig skal børn da ikke gå i skole og blive mishandlet og nedværdiget af de perverse skadedyr til skolelærere. Det er omsorgssvigt af børn, som er bare en anelse bedre begavet end de infame nazibødler til skolelærere – se bare på det perverse grin en Villy Søvndal render rundt med – det er så pænt over halvdelen af børnene, der er bedre begavede end disse kræftsvulster på samfundet, som skolelærere er!.

  12. Af J F

    -

    Jeg har også lagt mærke til Villys underlige smil. Lige så perverst som Mona Lisas. Men er du sikker på, at det er skolelærersgrin? Jeg tror, det er bare politikergrin. Pernille Skipper og Peter Skårup har det også.

  13. Af Mogens Rasmussen

    -

    Jan Petersen stort set enig. På min skole kunne man dog vælge mellem en på hatten eller en eftersidningstime. Hvis det var Kødfar (religionslærer) men tidligere bokser, som var gårvagt som lukkede porten når der blev ringet, valgte man eftersidninger. Vi havde flere klasser a 35 elever til at opsamle disse børn. En fordel var at man fik hjælp til lektierne, men ellers vil jeg ikke mene at vi lærte ret meget andet en diciplin og selvfølgelig at læse, skrive og regne rimeligt. Har nok danmarksrekord i eftersidning 2-3 pr uge da vi også fik en sådan, hvis vi skrev et staveord forkert på tavlen. Da man ikke opdagede at jeg var lidt ordblind eller dovenskab efter lærens mening blev jeg honoreret med denne straf. Savner absolut ikke min gamle skole som hed Vogmandsmarkens Skole beliggende i den fattige del af Østerbro, men nok af pr.mæssige årsager senere ændret til Kildevældsskolen.

  14. Af Lars Petersen

    -

    @ NIELS KRAUSE KJÆR. 1 – 2

    TAK FOR ENDNU ENGANG AT BEKRÆFTE HVORDAN JOURNALISTEN ØDELÆGGER DANMARK.

    I går aftes i DR2 Dealine, havde du sammensat to indslag, hvor det første gik på, hvordan den
    kommende lov, angående at man ikke må bekoste to uddannelser, med mindre en sådan er
    er større end den forrige, (læs: endnu endnu dyrere), hvortil en journalist evaluerede herpå..

    Det det notorisk konsekvent afslørende var dog, at du kun havde inviteret personer ind til at
    evaluere på konsekvenserne, hvis egen indtægt, helt eller delvist, (som altid), var koblet op
    på systemets tvang-betalinger, hvorfor inhabiliteten da også løb ned af væggene all over..

    For inden havde man sammensat et indslag, hvor man (igen) kun hørte dem som her og nu,
    havde en fordel af at få andre til at betale for gildet, uden en eneste vred betaler, såvel det
    egentlige facit på noget tidspunkt kom frem, hverken i nævnte indslag, eller dine interviews.

    JEG HAR SPURGT “DEA” OM FØLGENDE, MEN SOM MAN ENDNU IKKE HAR KUNNE SVARE PÅ:
    1. Hvad er antallet af personer som springer fra før tid ?.
    2. Antal personer, som ikke udnytter uddannelsen ?
    3. Antal personer som får job, men kun i ringe betydning bruger betalte udd. ?
    4. Antal personer som rejser ud, og hvor længe ?.
    5. Antal personer som havner i offentlig administration ?. (dvs. ikke er markedsreguleret)
    6. Hvad er antallet af personer som kommer fra andre lande, og derfra rejser ud igen ?.

    Ovennævnte har man ikke kunne svare på, skønt man har oplyst undertegnede, at man ville
    vende tilbage, (men er ej sket), da facit naturligvis er, at disse 100% skattebetalt uddannelser,
    udgør et rystende underskud, da individet kan dividere egen dumhed, dovenskab, & fejl, over
    på almenheden, ´hvorfor omkostningen derfor i funktionel forstand, bliver tæt på usynlig 🙁

    NÆSTE FATALE INDSLAG FRA DIG…”OM ELITEN”
    Her handlede det om denne såkaldte: “Elite”, hvortil du gudhjælpemig atter igen havde fyldt
    studiet op med personer, hvis fællesnævner var, at man via tvangen, (som dig selv) havde sin
    snabel dybt nede i andres lommer, (uden om markedet, da man netop ikke kan klare sig selv)

  15. Af Lars Petersen

    -

    @ NIELS KRAUSE KJÆR. 2 – 2

    “DU HAVDE INVITERET FØLGENDE”
    * Kim Brinkmann – 100% skattebetalt, inden for udd.sektoren, som er et underskud total set.
    * Lisbeth Zornig Andersen – Ernæres via socio skattekroner, skønt DK er væddet i samme.
    * Lars Olsen – Journalist. (sympatisk), men lever delvist af system-kroner via andres lommer.

    Nu var scenen sat, kun bestående af klienter, hvis fællesnævner var, at alle ville være arb.løse,
    eller få voldsom lønreduktion, hvis det frie valgs kraft formede pris, og samt job eksistensen.

    Og så gik klienterne, (heraf dig selv), ellers i gang med at tale om alle de andre, som komisk
    nok, slet ikke var at finde i studiet, såvel du begik tricket, at lade to klienter fremstå som det
    almene folks forsvare, hvortil, den stod på selvbestaltet repræsentation af hængerøvene fra
    udkanten, via Lars Olsen, samt de rå drikkende førtidspensionister, (hvis hund hedder King).

    Men hov… Hvor blev alle de andre af Niels ???… var ?… hvor blev Ingeniøren, Distributøren,
    Direktøren, og taxachaufføren af, som ikke vil tvinges til at betale til dig og øvrige klienter ?.

    jeg spørger igen… hvorfor loadede du studiet op med fuldstændig åbenlyst system-inhabile
    individer, uden dem det handlede om, var til stede; heraf de mange som råber og skriger mht
    hvorfor fx,. det ISS outsourcde kantinepersonale i DR, skal stå og sovse dit lort op, for 121 kr.,
    i timen, (brutto), og af hvilke midler, de tvinges til at holde liv i sådan en bistandsklient som
    dig, så du kan hamre måske 60.000 – 100.000 kroner ned i forret, for en 2 dages arbejdsuge ?.

    AFSLUTNING:
    Er det ikke fuldt ud korrekt, at man fra korrupt system-købt journalistisk hold, udmærket ved,
    at idet øjeblik man slipper mikrofonen, så vælter det ind, med ikke bare rå konfrontatoriske
    borgere, men at disse, netop vil skabe en helt anden præsentation af virkeligheden, som vil
    få opgejlende eskalerende effekt på øvrigheden, hvorfor hele systemfundamentet ryger sig
    en tur, hvormed du ikke længere, fx. kan få en 121 kroners timeløn til at tvangsbetale dit lort.

    RUC, Spindokter, og DR ansat, etc. etc., køre du på andres tvangsmidler, som betaler din røv..
    Og så sluttede du af med at sige: “Alle os fra Eliten,”.. ha ha.. hvilket fatalt komisk selvbedrag.

  16. Af Lisbeth F Sørensen

    -

    Vi forsøger med et nyt indlæg…….
    Det drejer sig om at give DR flere penge, udvide den kritiske og kulturelle program flade og ikke mindst tage licensen via skatten således at den bliver mere retfærdig,

    Hvad man ellers kan gøre med disse liberal alliance forældre der bringer deres børn for sent i skole ved jeg ikke..Forbyde dem adgang til offentlige skoler, hvor de forstyrrer i timen? Hvad med bøder ift. indkomst? De fattigste betaler ikke noget fx, og de rigeste betaler loo kr. pr. minut for sent barnet møder op? Mon ikke Liberal alliance forældrene så får deres børn i skole til tiden?

  17. Af Forældrene er folkeskolens største problem | Håbet er lyseblåt

    -

    […] kommer de forældre, der ikke gider at stå tidligt nok op til, at børnene kan møde til tiden, de forældre der taler dårligt om lærerne foran deres børn, og de forældre der ikke har […]

Kommentarer er lukket.