Mere kunstnerisk frihed i dansk film, tak!

Af Amalie Lyhne 18

Har du lagt mærke til, at der altid er en svensk veninde, en svensk svigerfar eller en svensk kollega med i danske film? Alle danske manuskriptforfattere synes sjovt nok, at det er utrolig vigtigt for historien, at der bliver sagt ”jättebra” mindst én gang i løbet af filmen.

På samme måde er der de senere år virkelig mange filmproducenter, som mener, at Fyn er den allerbedste location i hele landet – også selvom historien faktisk foregår i København, som for eksempel Adam Prices nye tv-serie om Radio Mercur, som bliver vist til foråret. De kreative kræfter på den kommercielle og illegale radiostation sendte fra en båd i Øresund med udsigt til Sverige. I tv-serien vil Tåsinge imidlertid agere kulisse for Sverige, selvom man måske kunne mene, at Sverige er bedst til at være Sverige.

De svenske biroller og det fynske islæt skyldes ikke en altopslugende kærlighed til Sverige og Fyn, men derimod udtrykkelige krav fra de fonde, som uddeler filmstøtte.

Og det næste krav bliver velsagtens, at instruktøren absolut skal have bryster.

I hvert fald raser debatten lige nu om kvinder i film. Der er for få af dem, og derfor skal de bæres på hænder, fødder og kvoter direkte ind på rollelisterne og i instruktørstolen. Kunstnerisk frihed, kvalitet og dét, at kvindekvoter jo faktisk diskriminerer mænd, bekymrer ikke ligestillingsfanatikerne – så længe mand/kvinde-regnskabet går i nul. Ja, det er ligefrem blevet foreslået, at dansk films fornemste pris, Bodil-statuetten, burde blive uddelt efter et kønsprincip. Har en mandlig instruktør vundet ét år, skal en kvinde vinde det næste.

Forslaget bliver næppe til noget, men det er desværre virkelighed, at filmskaberne får deres kreativitet tøjlet af det beklumrede støttesystem, som omslutter den danske filmbranche. For et par år siden kom det frem, at mange instruktører og manuskriptforfattere er bange for at sige konsulenterne fra Det Danske Filminstitut imod, fordi det er dem, der sidder på pengene.

Det er et mønster, vi ser flere steder i kulturlivet: Når kunstnerne er for afhængige af statslig støtte, bliver miljøet indspist, og kreativiteten lider.

Dansk film er i krise i øjeblikket. Halvdelen af de danske film, der havde premiere sidste år, er set af færre end 10.000 mennesker, og det er det dårligste resultat i 16 år.

Måske er løsningen ikke mere af det samme – mere statsstøtte og flere offentligt finansierede fonde med mærkelige krav til filmene. Måske kommer der flere originale ideer og mere nyskabelse, når produktionen er uafhængig?

Der er i hvert fald vækst i de såkaldte ”indie-film”, som i en dansk kontekst groft sagt er defineret ved at være film med en alternativ finansiering. Crowdfunding og private investorer erstatter Det Danske Filminstitut og de store fonde, og det giver plads til nyt blod, nye ideer og en hurtigere og mere smidig produktion.

Og så kan vi tilmed blive fri for både svenskere, kvinder og det sydfynske øhav.

18 kommentarer RSS

  1. Af Niels Larsen

    -

    Hvis undtages “Matador” har jeg vist ikke set dansk film siden engang i 1970’erne.

    Og har ikke savnet det.

    Til gengæld ser jeg gerne danske skuespillere i amerikanske film og serier.

    Svar
  2. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Har du lagt mærke til at der altid er en borgerlig dansk skuespiller i Svenske og Amerikanske film der spiller skurkerollen? De er simpelthen født til dette!

    Mht. fonde mv. i filmverden, er det nok bedst at spørge Lars Von Trier og venner, hvilket system der vil fungere bedst og mest effektivt. Man kommer ikke uden om kunstnerfamilier som Bro,Bo sidder på det hele, og er fjerde generation der. De kan lave fire forestillinger blot med medlemmer fra egen familie, simultant..

    Ikke tvivl om at de store fonde for Kunsttilskud , Bikubefonden,BG fonden,, Maersk fonden, mv. mestendels støtter elitære borgerlige projekter som teater, Opera og andet elitær kunst som kun er borgerskabet på strandvejen forundt at se..luksusoverførelsesindkomst til borgerlig endnu engang vi er vidner til her..

    I det decideret kulturudbud, film, er samfundskritik tit til stede..Sådan noget acceptere disse borgerlige penge fonde, bygget op med skattebedrageri indtægter udenom statskassen, ikke, da sådan noget ikke interessere eliten!..Næh, pengene skal alle gå til at underholde prinsgemalen i operaen, og hvor han og hustru nu ellers elitært opholder sig, med et eller andet dødssygt borgerligt “kunst” projekt uden samfundskritik. Derfor er det nødvendigt med statsbidrag her fra filminstituttet mv.

    Man skal ikke glemme at den forfærdelige regering sidste år under bertil, fik skåret 6oo millioner af kulturbudgettet-igen, samtidig med at Sverige satsede mere. Vi bruger nu kun 0,7% af rådighedsbeløbet i statskassen på kultur. Dette er repræsentativt det mindste i hele Europa..Kun Grækenland bruger nu mindre, da det er bankerot.

    “Især filmbranchen raser over en omlægning af filmstøtten, som ifølge branchens udregninger giver færre penge til at producere film for. Og ifølge »Søndag Aften« klager også forlagsbranchen over at litteraturstøtten får lidt mindre, design og arkitekturfolk føler sig overset, og billedkunstnersamfundet ser det som et »svigt mod kunstnerne,« at kulturbudgettet fortsat kun udgør 0,77 procent af den samlede finanslov.

    Det danske kulturbudget udgør i den beskårne 2016-udgave 0,93 procent af den samlede finanslov.”http://www.b.dk/kultur/danmark-skaerer-sverige-giver-flere-penge-til-kulturen

    Borgerlige er naturligvis den u-kulturelle fløj. Derfor spares der altid når de har magten, derfor er der så godt som heller ingen kunstnere af nogen slags der er borgerlige, da den også er den u-kreative fløj. Det er en skamplet på Danmark hvorledes de uafbrudt sparer på den Danske identitet, kulturen..De mener at man skal gå rundt med flæskesvær i munden har jeg forstået, og vise at man dermed er Dansker?

    Svar
  3. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Har du lagt mærke til at der altid er en borgerlig dansk skuespiller i Svenske og Amerikanske film der spiller skurkerollen? De er simpelthen født til dette!

    Mht. fonde mv. i filmverden, er det nok bedst at spørge Lars Von Trier og venner, hvilket system der vil fungere bedst og mest effektivt. Man kommer ikke uden om kunstnerfamilier som Bro,Bo sidder på det hele, og er fjerde generation der. De kan lave fire forestillinger blot med medlemmer fra egen familie, simultant..

    Ikke tvivl om at de store fonde for Kunsttilskud , Bikubefonden,BG fonden,, Maersk fonden, mv. mestendels støtter elitære borgerlige projekter som teater, Opera og andet elitær kunst som kun er borgerskabet på strandvejen forundt at se..luksusoverførelsesindkomst til borgerlig endnu engang vi er vidner til her..

    I det decideret kulturudbud, film, er samfundskritik tit til stede..Sådan noget acceptere disse borgerlige penge fonde, bygget op med skattebedrageri indtægter udenom statskassen, ikke, da sådan noget ikke interessere eliten!..Næh, pengene skal alle gå til at underholde prinsgemalen i operaen, og hvor han og hustru nu ellers elitært opholder sig, med et eller andet dødssygt borgerligt “kunst” projekt uden samfundskritik. Derfor er det nødvendigt med statsbidrag her fra filminstituttet mv.

    Man skal ikke glemme at den forfærdelige regering sidste år under bertil, fik skåret 6oo millioner af kulturbudgettet-igen, samtidig med at Sverige satsede mere. Vi bruger nu kun 0,7% af rådighedsbeløbet i statskassen på kultur. Dette er repræsentativt det mindste i hele Europa..Kun Grækenland bruger nu mindre, da det er bankerot.

    “Især filmbranchen raser over en omlægning af filmstøtten, som ifølge branchens udregninger giver færre penge til at producere film for. Og ifølge »Søndag Aften« klager også forlagsbranchen over at litteraturstøtten får lidt mindre, design og arkitekturfolk føler sig overset, og billedkunstnersamfundet ser det som et »svigt mod kunstnerne,« at kulturbudgettet fortsat kun udgør 0,77 procent af den samlede finanslov.

    Det danske kulturbudget udgør i den beskårne 2016-udgave 0,93 procent af den samlede finanslov.” Fra en artikel med et link fra B , som filteret ikke kunne li.

    Borgerlige er naturligvis den u-kulturelle fløj. Derfor spares der altid når de har magten, derfor er der så godt som heller ingen kunstnere af nogen slags der er borgerlige, da den også er den u-kreative fløj. Det er en skamplet på Danmark hvorledes de uafbrudt sparer på den Danske identitet, kulturen..De mener at man skal gå rundt med flæskesvær i munden har jeg forstået, og vise at man dermed er Dansker?

    Svar
  4. Af P. T.

    -

    Nævn en privatisering som bare fungerer nogenlunde,nej de liberale har aldrig været kultur støttende ,de anklager altid andre former og bevægelser som ikke indgår i deres eget snævre univers som har sat sig på tværs.

    Svar
  5. Af ole hansen

    -

    Ja, det ville have været rart hvis vi stadig havde kunnet leve i et samfund som det der skildres i de gamle danske film med poul reichardt, ib mossin, ove sprogøe, dirch passer, ib schønberg og alle de søde og smukke skuespillerinder. For det samfund vi havde dengang i tresserne indeholdt da stadig en masse hygge, idyl, fred, tryghed, demokrati og personlig frihed. Og skatterne var små, bureaukratiet og formynderiet var endnu ikke gået amok, kriminaliteten var endnu ikke kommet helt ud af kontrol, der var fuld beskæftigelse, mændene og husmødrene var endnu ikke blevet hetzet og bagtalt, skilsmissetallet var endnu ikke eksploderet, sundhedsvæsnet var i topklasse, der var respekt for hjemmet, skolen, kirken og de ældre…….og EU og partierne havde endnu ikke startet den totalitære undergravning af vi danskeres familieliv, velfærd, økonomi, kultur og fremtid.

    Nu lever vi i et langt mindre frit, trygt og ordentligt samfund, og selv i nutidens bedste film kan man kun flygte ind i illusionernes verden for en kort stund.

    Svar
  6. Af N - Niller

    -

    Ole Hansen ja det var tider vi havde asfaltbal i Enghaveparken – anderumper og andet godtfolk til at sætte gang i gaden- transporten hjem skulle de ikke tænke på den sørgede politiet for i deres skovtursvogne.
    Herlige tider.

    Svar
  7. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Det er en skamplet på Danmark hvorledes de uafbrudt sparer på den Danske identitet, kulturen..De mener at man skal gå rundt med flæskesvær i munden har jeg forstået, og vise at man dermed er Dansker?”

    Og man kunne tilføje, giver os en gratis “kulturkanon” som skal være det kulturbærende bidrag fra blå regeringer i fremtiden…Se nu at få sat den kulturstøtte sat op bare på et gennemsnit af ligeledes udviklet lande i EU og gerne meget mere! Man kan naturligvis se på de rigeste kunstneres bidrag fra fælleskassen i biblioteker mv. og der hænder i statskassen.

    Dansk film har givet milliarder i statskassen i Danmark. Vi har nu et utal af internationale skuespiller, film direktører i hollywood som vi har uddannet og betalt for, men hvor deres store talent og økonomiske fortjeneste forbliver i USA. Det er på tide med et langt mere ambitiøs film niveau i Danmark, hvor vi også laver internationale blockbusters med budgetter på 50 millioner dollar. Inklusiv af rent tju bang karakter..Danmark et umådeligt talent i filmbranchen som slet ikke står til mål med vores lille vand. Vi har et kæmpe økonomisk potentiale her. Men de blå er alt for forældet, til at se et potentiale når det er der.

    Svar
  8. Af J. Hans en

    -

    Den sidste danske film som undertegnede så var vist SS Martha.
    For tyve år siden.
    Den er ikke filmet i Det Sydfynske Øhav.
    Men i Middelhavet.
    Så filmen er meget international.
    Dette burde kunne tilfredsstille Amalie Lyhne.
    I filmen spiller Karl Stegger den myndige og kompetente kaptajn.
    Filmen er forud for sin tid.
    Eftersom kaptajnen forstod at uddelegere stort set hele ansvaret til den ligeledes kompetente besætning.

    Svar
  9. Af J. Hans en

    -

    Den sidste danske film som undertegnede så var vist SS Martha.
    For tyve år siden.
    Den er ikke filmet i Det Sydfynske Øhav.
    Men i Middelhavet.
    Så filmen er meget international.
    Dette burde kunne tilfredsstille Amalie Ly hne.
    I filmen spiller Karl Ste gger den myndige og kompetente kaptajn.
    Filmen er forud for sin tid.
    Eftersom kaptajnen forstod at uddelegere stort set hele ansvaret til den ligeledes kompetente besætning.

    Svar
  10. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Pernille blum er årets sportsstjerne. og fuldt fortjent at en svømmer, for nær første gang tager æren over en fodboldspiller…Og ingen har fortjent det mere end hende og hendes alternative og succesfulde tilgang til sport overhovedet taget..
    http://www.b.dk/sport/pernille-blume-vinder-aarets-sportsnavn-2016-0
    Danmark er stolt over dig. Denne har du virkelig fortjent..

    Svar
  11. Af Niels Juul Hansen

    -

    Kære Amalie Lyhne,

    Jeg ved ikke hvordan finansieringen af dansk film var, da vi konstant vandt internationale priser, men DR har nu klaret sig godt, når det drejer sig om TV-serier.

    Jeg har lagt mærke til, at mange TV-serier er co-produktioner, hvor både dansk, norsk og svensk tv er involveret, og så er det ikke en dårlig ide at inkludere nogle af de bedste skuespillere fra flere lande.

    Lars von Triers TV-serie ‘Riget’ havde aldrig været den samme uden det svenske islæt med Ernst Hugo Järegårds: “Danskjävler!”

    Eller hur?

    Svar
  12. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Lisbeth Sørensen

    “Pernille blum er årets sportsstjerne. og fuldt fortjent at en svømmer, for nær første gang tager æren over en fodboldspiller…”

    Mig bekendt har Årets Sportstjerne ikke været en fodboldspiller i de sidste 10-15 år!

    Kan du fortælle, hvornår en fodboldspiller sidst blev kåret?

    Svar
  13. Af Niels Juul Hansen

    -

    Indlæg i filter.

    Svar
  14. Af P Christensen

    -

    En skjøn dansk film fra før de venstreradikale fundament-gnavere fik gjort DK til verdens dyreste discount-samfund, er Styrmand Karlsens Flammer, hvor altid gode gamle Karl Stegger
    spiller en formidabel neger-konge.

    Havde det været i Sverigestan, havde man photoshoppet ham hvid eller ´klippet ham ud.
    Derovre tør man kun slå sig selv over nallerne, men ikke berøre verdens alvorlige problemer.

    Svar
  15. Af Lisbeth Sørensen

    -

    En god Dansk film, sponseret af staten, er fx Festen, der taler om borgerlige overgreb af børn på strandvejen…Jeg får virkelig medfølelse for disse blå misbrugte børn, og ønsker at hjælpe dem, få dem tvangsfjernet mv.

    En anden god Dansk film ligeledes er “pelle erobreren” som vandt en oscar.. Fortæller om Venstre herregårdsejeren der misbruger sine bønder, hvorledes borgerligheden er ond og uretfærdigt mv.

    Så har vi naturligvis Von Triers mange mesterværker..Et utal af film , en mere genial end den næste, kunne opremses..Men lad os blot nævne filmen om Manderlay, og han USA trilogy, der så eminent fortæller os om USA´s borgerlige ondskab over tid, på en genial kunstnerisk måde..

    Dansk dokumentarer er også helt eminente,og der skal satses mange flere offentlige kroner herpå. De bliver vist over hele verden, og vinder uafbrudt priser. Danmark kan noget filmisk om det nære, og naturligvis en del af den fantastiske jantelov vi har i Danmark, og generelt anti-autoritetstrohed, kritiskhed mod borgerligheden, mv.
    Naturligvis forsøger de borgerlige regeringer at spare her, De ønsker ikke kritik, er imod kritik, og ønsker kun elitære borgerlige pro projekter af filmisk karakter der viser borgerlighedens forkvaklet hed. Far til fire æv l, , “op på den røde ko” mv. Pjattet film, uden absolut nogen som helst mening, værdi. Også tit en historisk film om kongehuset og adelens store “danskhed” over tid! Men altid manglende det samfundskritiske over for den politiske elite.

    Svar
  16. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Indlæg i filteret.

    Svar
  17. Af Grethe Neergaard Olesen

    -

    Hvad med om der laves mere dansk porno. Vi er foregangsland på dette område, og bør have noget mere dansk porno. Jeg vil gerne se dansk porno i en biograf, hvor man kan tage en ting med ind i biografen man kan have i skødet, så kan man dække over at man masturberer i biografen.

    Svar
  18. Af Lisbeth Sørensen

    -

    AF GRETHE NEERGAARD OLESEN – 10. JANUAR 2017 07:47
    “Hvad med om der laves mere dansk porno. Vi er foregangsland på dette område, og bør have noget mere dansk porno.”

    Utroligt at B lægger spalteplads til dette..Men ja, mere Dansk porno kunne skæppe godt i statskassen…Vi kan ligeså godt tjene nogle penge på det. Før i tiden gav pornografi i DK utallige milliarder kroner i statskassen i Danmark, i dag har USA og centraleuropa overtaget forretningen!..Hvorfor ikke få den retur via flere kulturkroner i investering her?
    :)

    Prostitution skal dog være ulovligt i Danmark!

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info